Ak berieme do úvahy, že tehotenstvo trvá 40 týždňov, práve sa nachádzate v jeho polovici.

Vývin dieťaťa

Vaše dieťa momentálne meria približne 16 centimetrov, čo je približne veľkosť malého banánu. Vaše dieťa neustále rastie a vyvíja sa. V týchto dňoch môže prehĺtať plodovú vodu. Nie je to pre neho nebezpečné, naopak, tým sa zlepší jeho tráviaci systém. Dieťa taktiež začalo produkovať meconium, čiernu lepkavú hmotu, ktorá je vedľajším produktom trávenia. Táto mazľavá hmota sa mu hromadí v črevách a môžete ju vidieť pri prvých výmenách plienky.

Zdravé priberanie

Blahoželáme, práve ste v polovici vášho tehotenstva. Najväčší nárast ste mohli zaznamenať najmä v oblasti brucha, keďže sa dieťa neustále vyvíja a zväčšuje. Od tejto chvíle budete priberať približne 0,5 kg za týždeň.

Podváha a nadváha

Ak ste mali pred a počas tehotenstva podváhu, budete musieť pribrať trochu viac. V prípade, že ste pred tehotenstvom trpeli nadváhou, musíte si viac kontrolovať svoj jedálniček a váhu. Uistite sa, že vo svojej strave prijmete dostatok železa. Železo je primárne využívané pri tvorbe hemoglobínu (súčasť červených krviniek, ktoré prenášajú kyslík).

Železo

Počas tehotenstva vaše telo potrebuje prijať viac železa v strave, aby udržalo krok so zvýšeným objemom krvi. Železo je dobré aj pre vaše rastúce dieťa a placentu. Červené mäso je jedným z najlepších zdrojov železa pre tehotné ženy. Hydina, najmä tmavé mäso, ako je hus, či kačka, taktiež obsahuje veľa železa.

Ak sa radíte medzi vegetariánov, alebo nemáte mäso v obľube, medzi najlepšie zdroje železa z rastlinnej stravy, patria strukoviny, sójové výrobky, špenát, hrozienka, alebo cereálie.

Problém so spánkom

Počas tehotenstva môže byť ťažké nájsť správnu polohu pre vaše rastúce bruško. Najťažšie môže byť spať celú noc, najmä v pokročilejšom štádiu tehotenstva. Majú to na svedomí výrazné zmeny, ktoré sa odohrávajú v tele budúcej mamičky.

Chrápanie

Mnoho budúcich mamičiek začne počas tehotenstva chrápať. Chrápanie počas tehotenstva je čiastočne spôsobené vplyvom estrogénu. Tento hormón prispieva k opuchu sliznice, čo má na svedomí nepríjemné chrápanie a zapchatý nos. Aby ste sa vyhli chrápaniu, spite na boku a mierne si podoprite hlavu vankúšom.

Pálenie záhy

Poruchy trávenia a pálenie záhy, vám môže zaručiť niekoľko prebdených nocí. Aby ste sa tomu problému vyhli, nekonzumujte potraviny, ktoré vyvolávajú pálenie záhy. Posledné jedlo si doprajte maximálne 2 až 3 hodiny pred spaním a vyberajte si ľahko stráviteľné jedlá. Pokúste sa spať v miernom sede, alebo sa uistite, že vaša horná polovica tela je podopretá vankúšmi.

Kŕče dolných končatín

V období tehotenstva vás veľmi často môžu potráviť kŕče v nohách. Najviac nepríjemné sú kŕče práve v noci. Ak v priebehu noci dostanete kŕč do nohy, precvičte si prsty na nohách. Krúživými pohybmi si preťahujte dolné končatiny, najmä prsty. Po precvičení prstov sa môžete postaviť a niekoľko minút chodiť, kým kŕč úplne nepovolí.

Správna poloha

Ak sa celú noc prehadzujete a neviete nájsť správnu polohu, poradíme vám. Najideálnejšie je spať na boku. Poloha na chrbte nie je v tehotenstve veľmi vhodná a poloha na bruchu je v pokročilejšom štádiu tehotenstva úplne vylúčená. Pre väčšie pohodlie si umiestnite pod hlavu a bruško vankúše, ktoré vám doprajú určitý komfort.

Horúce noci

Mnoho žien sa v noci zobudí preto, že im je priveľmi horúco a sú spotené. Je bežné, že tehotné ženy majú vyššiu telesnú teplotu, než obvykle. Je to spôsobené zmenou v metabolizme, hormónmi a zvýšením telesnej hmotnosti. Ak chcete zabrániť nadmernému poteniu, pred spaním poriadne vyvetrajte, radiátor úplne vypnite a nechajte si na sebe len najnutnejšie kúsky oblečenia.

Starajte sa o seba

Starostlivosť o vlastné telo je počas tehotenstva veľmi dôležité. Kúpte si novú nočnú košeľu, vyskúšajte prenatálnu masáž, objavujte nové výrobky pre starostlivosť o telo, alebo si nechajte urobiť nový účes, alebo líčenie.