Od hlavy až po päty vaše dieťa meria asi 14 centimetrov, čo je asi veľkosť väčšej papriky.

Vývin dieťaťa

Dieťa je zaneprázdnené preťahovaním rúk a nôh. Tieto pohyby budete cítiť čoraz viac, počas nasledujúcich týždňov tehotenstva. Jeho krvné cievy sú viditeľné cez jeho tenkú kožu a jeho uši sú vo svojej konečnej polohe, aj keď stále ešte trochu odstávajú. Okolo nervov sa začína tvoriť ochranný obal, zvaný myelín. Tento proces bude pokračovať ešte počas jedného roka, od narodenia dieťaťa.

Ak čakáte dievčatko jej maternica a vajíčkovody sú vyvinuté a na svojom mieste. Pokiaľ čakáte chlapca, jeho genitálne sú teraz výraznejšie, ale to nezaručuje, že lekár bude môcť odhaliť pohlavie dieťaťa. Ultrazvuk odhalí pohlavie dieťaťa, len ak sa nachádza v správnej polohe. Ak je otočené, alebo skrčené, budete musieť ešte chvíľu počkať.

Zdravý životný štýl

Počas druhého trimestra tehotenstva je bežný neustály hlad a zvýšená chuť do jedla, prípadne špecifické a neobvyklé chute. Pred prázdnymi kalóriami uprednostnite jedlo bohaté na živiny, čerstvé a menej kalorické potraviny. Vyhnite sa konzumácií zemiakových lupienkov, coly, alebo rôznych druhom sladkostí, či koláčov.

Keďže vaše dieťa rastie, zväčšuje sa aj vaše bruško, čo znamená, že je ten správny čas kúpiť si pohodlné tehotenské oblečenie. Ak sa vám tehotenská móda nepáči, noste oblečenie, ktoré je voľné v oblasti brucha.

Krvný tlak

Váš krvný tlak prechádza dramatickými zmenami a počas druhého trimestra budete mať nižší krvný tlak, ako obvykle. Dajte si pozor na dostatočný príjem tekutín. Závrat môže nastať vtedy, keď sa rýchlo postavíte z ľahu, alebo sedu. Ráno, keď sa zobudíte, najprv sa poriadne popreťahujte, sadnite si a spustite nohy z postele. Po pár minútach sa môžete postaviť. Je dobré, ak na nočný stolík, vedľa postele, umiestnite pohár s čistou vodou.

Ležte na boku

Keď ležíte, alebo spíte, je najlepšie ležať na boku, alebo sa aspoň čiastočne nakloniť na jednu stranu. V prípade, že ležíte na chrbte, vaša maternica môže komprimovať hlavnú žilu, čo vedie k zníženému prekrveniu srdca. Pre väčšie pohodlie skúste pod bedrá, alebo za seba, umiestniť malý vankúšik.

Ultrazvuk

Ak ste doteraz neabsolvovali ultrazvuk, počas druhého trimestra tehotenstva, pravdepodobne máte jedno ultrasonografické vyšetrenie pred sebou. Toto bezbolestné vyšetrenie pomôže vášmu gynekológovi, alebo pôrodnej asistentke kontrolovať, ako vaše dieťa rastie. Ultrazvuk môže pomôcť skontrolovať, či dieťa netrpí nejakou vrodenou chybou, skontroluje placentu a pupočnú šnúru a spresní dátum pôrodu.

Lekár môže takisto zistiť, či čakáte jedno dieťa, alebo dvojčatá. Počas ultrazvuku môžete pozorovať, ako sa vaše dieťa pohybuje, alebo dokonca ako si saje prst. Na ultrazvuk príďte so svojim partnerom a uistite sa, že dostanete prvý snímok do prvého fotoalbumu vášho dieťaťa.

Pracovné tempo

Vo väčšine prípadov, ak ste zdravá a vaše tehotenstvo prebieha normálne, môžete pokračovať v práci. Pracovné tempo upravte tak, aby ste sa cítili pohodlne. Môžete pokračovať vo svojom pracovnom režime, ktoré ste si dohodli so svojim nadriadeným, počas prvého trimestra tehotenstva. Vyhnite sa nadmernej záťaži, poskakovaniu, otrasom a náhlym zmenám polohy.

Cvičenie počas tehotenstva

Predtým, ako si vyberiete nejaké cvičenie, sa o tom poraďte so svojim gynekológom, alebo pôrodnou asistentkou. Najprv začnite len miernou fyzickou aktivitou, čo znamená asi 15 minút denne, počas niekoľkých dni v týždni. Postupne pridávajte intenzitu cvičenia. Časom môžete cvičiť každý deň aj po hodiny.

Chôdza

Chôdza je najjednoduchší spôsob, ako začať s pravidelným cvičením. Nevyžaduje žiadne špeciálne vybavenie, iba jeden pohodlný pár topánok. Vyberte sa na pravidelné prechádzky so svojim partnerom, alebo s kamarátkou. Počas chôdze si precvičíte telo a strávite aj príjemný čas so svojimi blízkymi.

Plávanie

Mnoho žien baví počas tehotenstva plávanie. Voda pomáha vašim kĺbom, aby sa zregenerovali. Počas tehotenstva vaše kĺby musia niesť nadmernú záťaž, keďže s postupným priberaním dieťatka, priberáte aj vy. Plávanie je počas tehotenstva ideálny druh športu.