V tomto týždni tehotenstva budete môcť cítiť prvé pohyby vášho rastúceho dieťatka.

Vývin dieťaťa

Vaše dieťa je veľké približne 4 centimetre, dokáže otvoriť a zatvoriť päste a pod ďasnami sa začínajú objavovať drobné zúbky. V tomto období vášmu dieťaťu začínajú tvrdnúť niektoré kosti, začína kopať a naťahovať sa.

Takmer nepatrné pohyby dieťaťa vyzerajú ako vodný balet a robí ich takmer bez námahy. Tieto pohyby sa začnú objavovať stále častejšie, pretože telo dieťaťa stále rastie, stáva sa vyspelejšie a funkčné. Vo svojom bruchu budete počas nasledujúcich mesiacov cítiť pohyb, kopanie nožičkami, alebo mávanie rúčkami.

Koniec rannej nevoľnosti

Ranná nevoľnosť je preč, čo vám dáva možnosť jesť širokú škálu zdravých potravín. Možno ešte stále nemáte chuť do jedla, nemajte však strach, vaša chuť do jedla sa pravdepodobne vráti v najbližších dňoch a začnete priberať približne pol kila za týždeň.

Hormonálne zmeny

Ak ste ako väčšina žien v 11. týždni tehotenstva, máte trochu viac energie, ako na začiatku tehotenstva a nevoľnosť radikálne ustupuje, alebo sa už úplne vytratila. Bohužiaľ, máme pre vás aj zlé správy. V tomto období môžete trpieť zápchou a pálením záhy. Zápcha je spôsobená hormonálnymi zmenami, ktoré spomaľujú trávenie. Pálenie záhy je taktiež spôsobené hormónmi.

Rizikové potraviny

Pravdepodobne ste počuli veľa varovaní o konzumácií rizikových potravín počas tehotenstva. Aj keď je pravda, že niektoré potraviny predstavujú potenciálne riziko pre vaše dieťa, drvivá väčšina potravín je bezpečná. Riziko vzniku komplikácií počas tehotenstva, súvisiacich s potravinami, je veľmi nízka.

Obmedzte mäso

Vyhnite sa jedlám, ktoré by mohli obsahovať baktérie, alebo parazity, ktoré by mohli ohroziť vaše zdravie, alebo zdravie vášho dieťaťa. Nekonzumujte surové, alebo nedostatočne tepelne upravené mäso a ryby. Nekonzumujte ani studené šaláty, ktoré obsahujú kuracie, či morčacie mäso, alebo vajcia.

Vyhnite sa potravinám, ktoré obsahujú nedovarené, alebo surové vajcia a mäkkým syrom. Snažte sa obmedziť salámu, párky v rožku, údeného lososa, paštéty a úplne z jedálnička vylúčte tatársky biftek. Najlepším riešením bude pripravovať si jedlo doma, alebo jesť v kvalitných reštauráciách. Pred jedlom si poriadne umyte ruky.

Morské živočíchy

Niektoré druhy morských živočíchov majú vysoký obsah metylortuti, čo môže poškodiť vývoj mozgu vášho dieťaťa. Ak chcete minimalizovať výskyt metylortuti v strave, nejedzte žraloka, mečiara, alebo makrely.

Na druhej strane konzumácia morských plodov má aj svoje výhody. Sú dobrým zdrojom bielkovín a primárnym zdrojom niektorých omega-3 mastných kyselín, ktoré prospievajú vývoju mozgu vášho dieťaťa. Kľúčom k úspechu je vybrať druhy rýb s najnižšími hladinami kontaminantov a jesť striedmo. Týždenne si môžete dopriať 2 až 3 porcie rýb, ktoré majú nízky obsah metylortute. Medzi tieto druhy patria napríklad losos, krevety, či pstruh.

Alkohol je tabu

Alkohol je hlavný nepriateľ tehotných žien. Keď budúca mamička konzumuje alkohol, rýchlo sa dostane do krvného obehu dieťaťa, čo môže spôsobiť vážne problémy. Aj jeden drink denne môže zvýšiť riziko problémov v priebehu tehotenstva. Nie je presne známe, aké množstvo alkoholu je bezpečné konzumovať, preto by ste sa mali úplne vyhnúť alkoholickým nápojom.

Z ostatných nápojov by ste sa mali vyhnúť nepasterizovanému džúsu, mlieku a vaječnému koňaku. Tieto nápoje môžu obsahovať baktérie, ktoré by mohli poškodiť vaše zdravie, ale predovšetkým zdravie dieťaťa.

Kofeín

Aj keď ste mohli počuť, že kofeín je veľký nepriateľ tehotných žien, opak je pravdou. Po rokoch výskumov väčšina lekárov verí, že aj keď malé množstvo kofeínu prejde cez placentu, nepoškodí to zdravie vášho dieťaťa. Denná dávka by nemala prekročiť 300mg. Dajte si pozor na konzumovanie kávy najmä v prípade, že počas dňa konzumujete aj iné potraviny, ktoré obsahujú kofeín, ako je napríklad čokoláda, čaj, cola a množstvo ďalších nealkoholických nápojov.

Správna hygiena

Pred každým jedlom si dôkladne umyte ruky. To isté platí aj v prípade, že sa dostanete do kontaktu so surovým mäsom. Ovocie a zeleninu pred konzumáciou umyte horúcou vodou, prípadne z nich odstráňte vrchnú vrstvu.