Dojčatá a batoľatá sú ľahko náchylné na dehydratáciu. Detský organizmus má vyšší obsah vody ako dospelý, preto k dehydratácii môže prísť oveľa rýchlejšie. Riziko dehydratácie stúpa aj preto, že malé dieťa nevie rozprávať, alebo len veľmi ťažko interpretuje svoje pocity.

Pitný režím detí

Je teda na rodičoch, aby ustrážili pitný režim detí a postarali sa im o pravidelný prísun tekutín. Tekutiny a pitný režim sú hlavnou témou nielen na leto, ale aj na každý deň počas roka. Správne návyky pri prijímaní tekutín, ktoré vybudujete u svojich detí, sú základom pre dobrý zdravotný stav v ich dospelosti. Poďme sa pozrieť ako to vlastne s tekutinami u detí je.  Zo všetkých strán nás odborníci upozorňujú, aby sme  nezabúdali na pitný režim detí. Ale ako na to? Všetci vieme, že voda je nevyhnutná pre náš organizmus, ale ako to spraviť, aby sme nič nezanedbali a zároveň sa nezoberali celý deň iba pitným režimom?

V skratke o vode

Každá mamička to pozná – pred odchodom z domu zbierate a balíte všetky dôležité veci. Bublifuk, náhradné nohavice, tyčinky, vlhké utierky,… To najdôležitejšie však v tom zhone nakoniec zabudnete – fľašu s pitím. Pritom nápoje sú pre deti to najdôležitejšie. Nezaobídete sa bez nich ani na ihrisku, bežnej prechádzke a už vôbec nie, keď cestujete autom. Neostáva nič iné, len improvizovať na pumpe, alebo v bufete na ihrisku, kde nakoniec kúpite len sladenú ochutenú vodu, ktorú by ste za bežných okolností dieťaťu nikdy nedali. Z núdze cnosť. Naozaj?

Vedeli ste, že….

  • voda je hlavnou zložkou krvi
  • stará sa o distribúciu minerálov, stopových prvkov a iných látok do organizmu
  • voda očisťuje telo – je hlavnou zložkou pri vylučovaní škodlivín obličkami
  • voda je nevyhnutná v termoregulačnom systéme organizmu – chráni pred prehriatím organizmu
  • dehydratácia, alebo nedostatok vody v organizme má za následok zhustnutie krvi a tým pokles tlaku a prekrvenia vnútorných orgánov
  • voda tvorí cca ¾ nášho tela

Koľko tekutín potrebujú deti?

Čím je dieťatko mladšie, tým rýchlejšie sú jeho telesné procesy a tým viac vody obsahuje jeho organizmus.

Ročné dieťatko potrebuje cca 1 – 1,5 l tekutín denne, to znamená 50 ml každú hodinu. Ideálne je pravidelne a priebežne ponúkať dieťatku nápoje. Nárazové pitie veľkého množstva je nevhodné. 

Do pitného režimu dieťaťa sa samozrejme počíta i voda či tekutina prijatá vo forme polievky alebo ovocia (napr. melón obsahuje veľa tzv. skrytých tekutín)

Čo dávate deťom piť?

Dojčatá dostávajú potrebné tekutiny v materskom mlieku alebo v umelom mlieku. Najvhodnejšie nápoje pre ne sú prevarená dojčenská voda a detské čaje. Ideálne čaje sú v bio kvalite, napríklad feniklový s anízom, ktorý je vhodný už od ukončeného 4. mesiaca a pomôže pri nadúvaní bruška. Podporuje trávenie a napomáha správnemu zažívaniu. Jablkový čaj so šípkami či ovocný s harmančekom sú vďačným spestrením detského jedálnička. Možno ich podávať od ukončeného 6. mesiaca. Šípkový čaj s pomarančom je vhodný pre deti od ukončeného 8. mesiaca. Obyčajný šípkový čaj má vďaka pomarančom nevšednú chuť a presvedčí aj prieberčivé deti, ktoré čaj odmietajú.

S pitným režimom by sa malo začať v období zahájenia podávania prvých príkrmov.

Staršie dojčatá

Batoľatá sú už pohybovo aktívnejšie a so zaraďovaním pevnej stravy je potrebné pridávať detičkám aj množstvo tekutín. Ideálne je podávať batoľaťu tekutiny medzi jedlami a ponúkať mu na výber rôzne druhy. Vhodné nápoje okrem dojčenského mlieka sú: stolová voda, ovocné a bylinkové čaje a ovocné džúsy bez cukru a konzervačných látok, riedené s vodou.

Deti od 3 rokov

Deti prijímajú už len pevnú stravu, a preto mal podiel prijatých tekutín vzrásť. Úlohou rodiča je ponúkať dieťaťu nápoje pravidelne a motivovať ho, aby si zvyklo na správny a pravidelný pitný režim. Nezabúdajte ponúkať deťom tekutiny aj pri športových aktivitách. Vhodné nápoje okrem mlieka sú: stolová voda, ovocné, zeleninové šťavy, riedené džúsy, ovocné a bylinkové čaje.  Mamičky by mali dbať na to, aby čaje boli nesladené. Radšej dieťaťu ponúknite rôzne chute, z ktorých si vyberie svoju obľúbenú, ako čaj prisládzať.

Nápoje, ktoré nepatria do detského jedálnička:

  • sýtené nápoje
  • minerálky s vysokým obsahom minerálnych látok
  • čierny čaj
  • chinínové nápoje
  • energetické nápoje
  • sladené nápoje
  • káva, alkoholické nápoje
  • Sirupy, neriedené koncentrované džúsy

Odmieta vaše dieťatko piť?

Niektoré deti od malička odmietajú piť a mamičky musia vynaložiť veľa námahy, aby im zabezpečili správny pitný režim. Skúste dieťatko vhodne motivovať – kúpte mu novýhrnček s obrázkami, ktorý si môže samo vybrať. Niekedy pomôže obyčajná farebná slamka v nápoji. Deti sa učia najmä pozorovaním svojich rodičov, tak skúste pravidelne piť spolu so svojimi miláčikmi a spravte si z pitia malý rituál.